Hvad betyder Tai Chi Chuan
Fra Redaktionen
Mester Tung
Retningslinier for Tai Chi Chuan
Chang San-Feng
Tai Chis historie
Navnene på Formen
Kampteknikker
Tai Chi Klassikere
Tilbage til Tai Chi
Nyt online
 |

Hvad betyder Tai Chi Chuan ?
Tai Chi er et begreb for enheden i universet. Det indeholder
kvaliteterne Yin og Yang. De er universets modsatte kræfter,der
stiger og falder uendeligt. Chuan betyder næve eller boksning.
I dette boksesystem bevæger vi os i overensstemmelse med
principperne i Tai Chi. Deraf navnet Tai Chi Chuan.
Tai
Chi tegnet
Tilbage til indhold
Fra Redaktionen
Du sidder nu med det første nummer af Tai Chi Nyt i
hånden. Der vil blive udsendt tre numre om året, i
februar, maj og oktober. Dette nummer er en præsentation af
Kai-Ying Tungs Tai Chi Chuan. Det kan bruges som introduktion til
begyndere, eller til andre, der gerne vil vide noget om Tai Chi
Chuan. Dette nummer indeholder af gode grunde ikke nogen indlæg
fra læsere, men det er bl.a. meningen, at bladet skal
fortælle noget om, hvad man får ud af at dyrke Tai Chi.
Så vi håber på, at du vil være med til at
præge bladet. Stil spørgsmål til Tai Chi
brevkassen. Hvis ikke redaktionen kan svare, spørger vi nogen
der kan. Skriv til os om hvordan du begyndte at lave Tai Chi, og hvad
du har fået ud af det. Har du nogle tanker og synspunkter om at
træne eller undervise Tai Chi, er vi sikre på, at det vil
have stor værdi for andre at læse om det. I hvert nummer
vil vi præsentere en anden Tai Chi-stil. Vi vil få
oversat en Tai Chi klassiker. Vi vil bringe nogle kampteknikker, og
vi vil hver gang præsentere en af de ting mester Tung
underviser i. Denne gang starter vi selvfølgelig med det
langsomme sæt. Vi bringer ikke en enkelt artikel om det, men
flere,der tilsammen beskriver det. Tai Chi Nyt er selvfølgelig
også lavet for at udbrede Tai Chi, så vi håber, at
du vil medvirke til at mange mennesker får det læst.
God fornøjelse!
Tilbage til indhold
Mester Tung

Kai-Ying Tung, (udtales Dong) er tredje generation af Tai Chi mestre
i Tung familien. Hans fornavn Kai-Ying, har han fået af sin
bedstefar og lærer Tung Ying Chieh. Det betyder "at
fortsætte", (i sin bedstefars fodspor). Hans bedstefar var
en af de mest kendte af Yang Cheng-Fu's elever. Han udgav Yang's
første Tai Chi bog, og rejste igennem 20 år med Yang
over hele Kina for at udbrede Tai Chi. Tung Ying-Chieh flyttede til
Hong Kong i trediverne og åbnede en skole der. Kai-Ying
begyndte at lære Tai chi, da han var syv år gammel og han
begyndte at assistere sin bedstefar, da han var 15 år. Senere
har han undervist i Singapore, Malaysia,og Thailand. Mester Tung's
far Tung Fu-Ling besøgte i 1967 USA og rejste rundt og
underviste og gav opvisninger. Da han tog tilbage til Hong Kong
lovede han at komme tilbage og undervise i længere tid, hvis
der var interesse for det. Det var der, og i 1969 vendte han tilbage
og åbnede en skole på Hawaii. Kort efter, i 1971,
flyttede Kai-Ying Tung til Los Angeles og etablerede Kai-Ying Tung's
Academy of Tai Chi Chuan. I 1983 kom en af mester Tung's elever Roger
Bird, til Danmark på ferie, og underviste, mens han var her, i
Fælledparken. Han mødte også en enorm interesse og
besluttede at blive og undervise, og inviterede efter et år
mester Tung herover. Så i maj 1984 havde vi det første
kursus med mester Tung i Østerbro Sportscenter. Vi var 50
elever og det var en stor succes. Folk kom fra alle skoler og
stilarter, og vi kunne alle mærke, at dette er en lærer,
der viderefører Tai Chi i en ubrudt linje af de største mestre.
Tilbage til indhold
Retningslinier for Tai Chi Chuan
Af Mester Kai-Ying Tung. |
Tai Chi Chuan er baseret på en indre træningsmetode.
Alle, som vil styrke deres helbred og forblive i god form, uanset
alder, køn og fysik, kan lære det. Efter nogle
måneders indlæring og træning, vil eleven opleve en
gradvis forbedring af helbredet og blive fortrolig med de
grundlæggende bevægelser . Efter tre års grundig
træning kan bevægelserne udføres godt, og anvendes
helt automatisk. Når en elev træner dag for dag, vil han
hurtig blive dygtigere. De følgende retningslinier vil
være en hjælp.
1.
Det er bedst at træne hver dag, om dagen eller aftenen. To
eller tre gange om dagen er godt.
2.
Hvil dig i 1 time efter du har spist, før træning.
3.
Overbelast ikke dig selv. Træn kun så meget som din
styrke eller dit helbred tillader.
4.
Har du været behandlet med medicin for en sygdom, skal du ikke
begynde at træne med det samme, men vente til du er helt rask. |
5.
Om sommeren skal du ikke bade i koldt vand lige efter du er blevet
varm af træningen. Det kan lukke varmen inde i kroppen, og vil
så være skadeligt. Hvil dig et stykke tid, og giv dig tid
til at køle af.
6.
Om vinteren skal du huske at tage en frakke på lige efter
træning, for at undgå at blive forkølet.
7.
Sæt dig ikke ned umiddelbart efter træning. Bevæg
dig et par minutter for at lette chi en, og for at bringe balance i blodcirkulationen.
8.
Under træning skal du ikke lade dit sind være optaget af
bekymring. Det skal være tomt, undtaget af den fulde
koncentration om Tai Chi Chuan.
9.
Børn i deres voksealder og udviklingsperiode, skal rette sig
mere op og strække deres arme og ben mere end voksne, når
de træner Tai Chi.
Når man først begynder at lære Tai Chi, går
man kun frem et eller to trin ad gangen. Man skal være
afslappet men seriøs i sin træning. Selv om det i
begyndelsen kan virke meget vanskeligt, så vil træningen
blive meget lettere når først man kender formen.
|
 |
Tilbage til indhold
Chang San-Feng |
Den traditionelle historie om hvordan vismanden Chang skabte Tai Chi
Chuan, efter at han havde overværet en kamp mellem en spurv og
en slange. |
 |
Tai Chi Chuan er overleveret fra Chang den Vise. Ham kom fra
Liaodong, hans taoistnavn var San-Feng (tre bjergtoppe) . Han blev
født i slutningen af Sung dynastiet ( 960-1279 ) . Han var syv
fod høj, rank som en bjergfyr og med knogler som en tranes.
Han havde et venligt ansigt og et smukt snoet skæg. På
toppen af hans hoved var håret samlet i en knold. Om det var
varmt eller koldt, behøvede han kun at have en tynd flettet
bambushat på. I hånden bar han en lille kost af
hestehår. På en dag kunne han gå 1000 li ( 500 km)
. I begyndelsen af Ming dynastiet (1368-1644) kom han på sine
vandringer til Taihe Shan ( Essensen af alting bjerget ) . Her
byggede han en lille hytte, hvor han levede i askese. Senere kom han
til Baoji bjerget i Shanxi provinsen. Senere igen kom han til Wudang
bjerget i Hopei provinsen, hvor han utrætteligt diskuterede de
gamle klassikere med folk der. En dag sad han i sit rum og reciterede
klassikerne, da han hørte en fugl skræppe ophidset
udenfor. Han gik hen til vinduet og så en spurv sidde i en
cypres. Den kiggede, truende som en ørn, på en lang
slange, der lå på jorden. Slangen var rullet sammen i en
spiral, og kiggede op på spurven. |
Der startede en kamp mellem de to dyr. Spurven fløj med et
skrig ned mod slangen og slog med vingerne efter den. Slangen trak
hovedet lidt tilbage og undveg spurvens vinger, så der ikke var
et eneste slag der ramte. Spurven fløj op i træet igen,
for at genvinde kræfterne. Igen fløj den ned og angreb
slangen. Ved at vride sig undgik slangen spurven, men forblev hele
tiden i sin spiralform.
Dette gentog sig mange gange, ikke en eneste gang blev slangen ramt.
Da vismanden senere gik ud for at se, fløj fuglen, og slangen
forsvandt. Af hele dette optrin gik der noget op for ham. Cirkle som
Tai Chi, forene det hårde og det bløde. I
overensstemmelse med forvandlingerne af Yin og Yang skabte han Tai
Chi Chuan. Nærer Jing, Chi og Shen . Bevægelse og stilhed
er underlagt forvandlingens principper. Overleveret gennem en lang
tid, og senere nedskrevet Den hvide skys kloster i Bei jing, og
på Baoji bjerget i Shanxi, er den gamle visdom bevaret til
idag. Man bør ofre dette stor respekt og tale om det med ærbødighed.
Historien om Chang San-Feng er fra Tung Ying-Chiehs bog om Tai
Chi. Og er oversat fra kinesisk af Jens Havskov. |
Tilbage til indhold
TAI CHIS HISTORIE
Af Lars Bo Christensen.
Historien om Chang San-Feng er den mest almindelige myte om Tai Chis
opståen. Men i ældre tider i Kina,skrev man ikke alting
ned, som man gør idag, så man ved ikke noget med sikkerhed.

|

Den første man med sikkerhed ved lavede Tai Chi Chuan, var
Chen Wang-Ting fra Henan provinsen. Han var en dygtig kriger og
hærleder i mange år. Men levede da han blev ældre,
stille og tilbagetrukket med at studere de gamle taoistiske skrifter,
og forfine boksningens kunst. Man ved ikke hvem han lærte af,
og mange mener at han var den virkelige grundlægger af Tai Chi
Chuan. Hvem der end har grundlagt Tai Chi,er det imidlertid sikkert
at vedkommende har været kraftigt inspireret af den taoistiske
lære som er meget gammel. Ligeledes har vedkommende været
inspireret af de allerede bestående kampformer. Krigskunsten
havde gennemgået stor forvandling siden tidlige tider, hvor man
brugte forhåndenværende våben, såsom
markredskaber og andet værktøj. Efterhånden
udvikledes mere egnede våben som lanser og sværd. Og
senere kom strategier og sofistikerede teknikker til.
Efterhånden udvikledes kamp til kunst og den
våbenløse nævekamp blev meget populær. Mange
Kung Fu stile blev udviklet, ofte med dyrs bevægelser som
inspirationskilde. Tai Chi Chuan indeholder mange af de samme
teknikker som andre systemer. Men det adskiller sig ved at måden
at udføre og anvende dem på er i overensstemmelse med
det taoistiske begreb Tai Chi, der illustreres med Tai Chi tegnet. |

Det betyder at Tai Chi Chuan er bade hårdt (yang) og
blødt (yin), og bevægelserne går flydende over i
hinanden (cirklen). Fra Chen Wang-Ting har Tai Chi bredt sig i flere
grene. (Se diagrammet). Han havde tre sønner. Døtre fik
ikke lov at lære Tai Chi, for hvis de blev gift ville de bringe
Chen familiens kampsystem over i en anden familie. De tre
sønner underviste det igen videre til deres sønner. Den
første uden for Chenfamilien der fik lov til at lære Tai
Chi, var Yang Lu-Chan. Men hvordan det gik til er en længere
historie, som vi vil bringe i et senere nummer. |

Yang familien underviste mere åbent og det Tai Chi vi
lærer af mester Tung i dag, er Yang stil, som hans bedstefar,
Tung YingChieh lærte af Yang Cheng Fu, Yang LuChan's
sønnesøn. Det er i dag den mest udbredte Tai Chi stil.
Det skyldes at Yang Cheng-Fu fjernede de eksplosive bevægelser
som var i Chen stil, så det var nemmere at lære, og lagde
mere vægt på at bevægelserne skulle styrke
helbredet. Kampteknikkerne var der stadig, blot var tempoet lavet om.
Skub hænder (push hands) teknikkerne, frikamp og
våbensættene, var dog stadig de samme. |

Tung Ying-Chieh lærte også Tai Chi af en anden lærer
inden Yang. Han hed Li HsiangYan. Den stil han lærte kaldes i
dag forskellige navne, Hao stil, Wu stil, Hård Tai Chi eller
Åbne og Lukke. På grund af den naturlige forgrening, er
Tai Chi blevet påvirket af mange mennesker gennem tiden, og i
dag findes der flere stilarter der alle har de oprindelige principper
intakt. Chen stil, Yang stil, Wu stil, Hao stil og Sun stil.
Præsentationer af disse stilarter vil blive bragt senere. |

Tilbage til indhold
|
Navnene
på formen |
 |
Mester Tung bruger følgende navne på
bevægelserne i den langsomme form. Listen ligger - med nogle
få undtagelser - tæt op af Yang Cheng-Fu´s originale navne. |
21. T'I SHOU
Samle hænder |
46. CHUAN SHEN YU TENG CHIO
Drej rundt og spark |
71. LAN CH'AO WEI
Hold om påfuglens hale |
22. PAI HO LIANG CH'IH
Hvid trane spreder sine vinger |
47. SHANG PU PAN LAN CH'UI
Træd frem og slå |
72. TAN PIEN
Enkelt pisk |
23. TSO LOU HSI NIU PU
Børst venstre knæ og skub |
48. CHIN PU PAN LAN CH'UI
Træd frem og slå |
73. YUN SHOU
Skyhænder |
24. HAI TI CHEN
Nål på havets bund |
49. JU FENG SZU PI
Tilbage og forsegle |
74. TAN PIEN
Enkelt pisk |
25. SHAN T'UNG PI
Løft armene og skub |
50. PAO HU KUEI SHAN
Bære tigeren og vende tilbage til bjerget |
75. KAO T'AN MA
Klap hesten højt |
1. YU PEI SHIH
Forberedelse |
26. P'IEH SHEN CH'UI
Knætnæve ved hoften |
51. HSIEH TAN PIEN
Skrå enkelt pisk |
76. TAI CH'UAN CHANG
Stik hånden frem |
2. T'AI CHI CH'I SHIH
Begynd T'ai Chi |
27. SHANG PU PAN LAN CH'UI
Træd frem og slå |
52. YEH MAN FEN TSUNG
Vild hest skiller sin manke |
77. CHUAN SHEN SHIH TZU T'UI
Drej kroppen og spark |
3. LAN CH'AO WEI
Hold om påfuglens hale |
28. LAN CH'AO WEI
Hold om påfuglens hale |
53. LAN CH'AO WEI
Hold om påfuglens hale |
78. CHIN FU CHIH TANG CH'UI
Træd frem og slå lavt |
4. TAN PIEN
Enkelt pisk |
29. TAN PIEN
Enkelt pisk |
54. TAN PIEN
Enkelt pisk |
79. LAN CH'AO WEI
Hold om påfuglens hale (Med følgeskridt) |
5. T'I SHOU
Samle hænder |
30. YUN SHOU
Skyhænder |
55. YU NU CH'UAN SO
Jakvinde væver (Fire hjørner) |
80. TAN PIEN
Enkelt pisk |
6. PAI HO LIANG CH'IH
Hvid trane spreder sine vinger |
31. TAN PIEN
Enkelt pisk |
56. LAN CH'AO WEI
Hold om påfuglens hale |
81. TAN PIEN HSIA SHIH
Lav enkelt pisk |
7. TSO LOU HSI NIU PU
Børst venstre knæ og skub |
32. KAO T'AN MA
Klap hesten højt |
57. TAN PIEN
Enkelt pisk |
82. SHANG PU CH'I SHING CH'UI
Træd frem og kryds næverne |
8. SHOU HUI P'I P'A
Spille guitar |
33. YU FEN CHIO
Spark til højre side |
58. YUN SHOU
Skyhænder |
83 T'UI PU K'UA HU
Træd tilbage og rid på tigeren |
9. TSO LOU HSI NIU PU
Børst venstre knæ og skub |
34. TSO FEN CHIO
Spark til venstre side |
59. TAN PIEN
Enkelt pisk |
84. CHUAN SHEN SHUANG PAI LIEN
Drej rundt, spark og klap foden |
10. YU LOU HSI NIU PU
Børst højre knæ og skub |
35. CHUAN SHEN TENG CHIO
Drej kroppen og spark |
60. TAN PIEN SHIA SHIH
Lav enkelt pisk |
85. WAN KUNG SHE HU
Spænd buen og skyd tigeren |
11. TSO LOU HSI NIU PU
Børst venstre knæ og skub |
36. TSO LOU HSI NIU PU
Børst venstre knæ og skub |
61. CHIN CHI TU LI
Gylden fasan står på et ben |
86. SHANG PU PAN LAN CH'UI
Træd frem og slå |
12. SHOU HUI P'I P'A
Spille guitar |
37. YU LOU HSI NIU PU
Børst højre knæ og skub |
62. TAO NIEN HOU
Træd tilbage og afvis aben |
87. JU FENG SZU PI
Tilbage og forsegle |
13. TSO LOU HSI NIU PU
Børst venstre knæ og skub |
38. CHIN PU TSAI CH'UI
Træd frem og slå nedad |
63. HSIEH FEI SHIH
Flyv skråt |
88. SHIH TZU SHOU
Kryds hænderne |
14. CHIN PU PAN LAN CH'UI
Træd frem og slå |
39. P'IEH SHEN CH'UI
Knytnæve ved hoften |
64. T'I SHOU
Samle hænder |
89. HO T'AI CHI
Tai Chi slut |
15. JU FENG SZU PI
Tilbage og forsegle |
40. SHANG PU PAN LAN CH'UI
Træd frem og slå |
65. PAI HO LIANG CH'IH
Hvid trane spreder sine vinger |
|
16. SHIH TZU SHOU
Kryds hænderne |
41. HSIEH SHEN YU TENG CHIO
Spark med højre hæl |
66. TSO LOU HSI NIU PU
Børst venstre knæ og skub |
|
17. PAO HU KUEI SHAN
Bære tigeren og vende tilbage til bjerget |
42. TA HU SHIH
Slå tigeren |
67. HAI TI CHEN
Nål på havets bund |
|
18. CHOU TI K'AN CH'UI
Næve under albuen |
43. HUI SHEN YU TENG CHIO
Spark med højre hæl |
68. SHAN T'UNG PI
Løft armene og skub |
|
19. TAO NIEN HOU
Træd tilbage og afvis aben |
44. SHUANG FENG KUAN ERH
Dobbelt vind gennem ører |
69. PAI SHE T'U HSIEN
Hvid slange slår med tungen |
|
20. HSIEH FEI SHIH
Flyv skråt |
45. TSO TENG CHIO
Spark med venstre hæl |
70. SHANG PU PAN LAN CH'UI
Træd frem og slå |
|
Undtagelserne fra de originale navne er:
25. Løft armene og skub - har oprindeligt
heddet "Spred armene som en vifte"
82. Træd frem og kryds næverne - har
oprindeligt heddet "Træd frem og slå mod syv stjerner"
84. Drej rundt, spark og klap foden - har oprindeligt
heddet "Drej rundt og fej lotusen".
Der er 37 forskellige bevægelser i sættet.
Med gentagelser og variationer ialt 89. |
Tilbage til indhold
Kampteknikker
I hvert nummer vil vi bringe nogle af bevægelserne fra Tai
Chi sættet, udført af to personer. Denne gang bliver det
de tre teknikker, vi øvede på mester Tung's kursus i februar. |
Samle hænder:
A går frem med højre ben og slår med venstre
hånd mod B's bryst.
B indtager "Samle Hænderne" med venstre hånd
på indersiden af A's næve og højre hånd
på ydersiden af albuen, fikserer venstre hånd og presser
med højre til siden.
Dette tvinger A til at dreje til siden og løfte venstre ben
med frem forbi højre. (Se foto 1.)
 |
Foto 1. |
Spille Guitar:
A går frem med venstre ben og slår med højre
hånd mod B's bryst.
B indtager "Spille Guitar" med højre hånd oven
på A's næve og venstre hånd under albuen.
B fikserer højre hånd og løfter med venstre.
Teknikken kan afsluttes her, men B kan også træde frem
med venstre fod og skubbe fremad med højre håndflade mod
A's håndflade. (Se foto 2.)
 |
Foto 2. |
|
Træd frem og slå:
A går frem med venstre fod og slår med højre
hånd mod solar plexus.
B afværger med knyttet højre hånd, træder
frem med venstre ben og strækker samtidig venstre hånd
frem mod A's ansigt, skifter vægten frem og slår mod A's
bryst. Venstre hånd holder på A's højre arm.
A skubber så med venstre hånd på B's albue og
skifter vægten frem.
B fører venstre hånd under højre arm og skifter
vægten tilbage. Begge håndflader op. Derefter
trækker B højre arm tilbage, vender håndfladerne
ned og skubber frem med begge hænder. (Se foto 3).
 |
Foto 3 |
|
Tilbage til indhold
TAI CHI KLASSIKERNE |

|
Når man begynder at bevæge sig, skal hele kroppen
være let og blød, og bevægelsen være
flydende. Den indre energi skal stige og sindet være stille.
Der skal ikke være huller, ujævnheder eller afbrydelser.
Fødderne er roden, energien strømmer op gennem
benene, bliver kontrolleret af taljen og kommer ud af hænderne
og fingrene.
Fra fødderne igennem benene til taljen, skal der
være en ubrudt strøm af chi.
Så vil man være i stand til at få den fulde kontrol.
Uden denne kontrol i alle bevægelser - op, ned, venstre,
højre, fremme og tilbage - vil kroppen være
usammenhængende og fejlen må findes i taljen og benene.
Alle disse principper drejer sig om sindet, snarere end blot om kroppen.
Når der er op må der være ned, når der
er for må der være bag, og når der er venstre
må der være højre.
Hvis man vil op, må man også lægge mærke
til ned.
Hvis man først løfter, så skubber noget,
vil det miste sine rødder, og vil hurtigt og uundgåeligt
blive ødelagt.
Man må altid skelne klart mellem yin og yang. Hver
bevægelse har sit yin og yang.
Yin og yang er indeholdt i alle bevægelser.
Der skal være sammenhængende bevægelse i hele
kroppen. Lad der ikke være det mindste stop. |
 |
|
|
Denne klassiker er beskrevet af
flere mestre i gammel tid og siges at være overleveret fra
Chang San-Feng. |
Tilbage til indhold |